Tuesday 19 July 2016

PERAK FUTURE LEADERS

    Pada tarikh 13-16 Julai 2016 , saya Nor Zhafira Adlina Binti Mohammad Mazani , PRS SMK SERI ISKANDAR telah mewakili Daerah Perak Tengah untuk menyertai Program Perak Future Leaders yang telah dianjurkan oleh JPN Perak . Terdapat pelbagai aktiviti yang telah dijalankan . Pada mulanya , Ketua Ko telah membuat taklimat mengenai program 4 hari 3 malam ini dan kami dibahagi kepada 6 kumpulan . Saya telah mendapat kumpulan ke-3 daripada 6 kumpulan. Saya begitu seronok berjumpa dengan kawan baru di dalam kumpulan saya iaitu Azlin , Nisha , Aaron , Suresh , Shartish , Calvin , Azizi , Aidil dan Au . Kami ditugaskan untuk mencari puzzle yang dimana puzzle tersebut perlu di cari di kawasan letak parking kereta di bangunan yang berada di Lumut . Kemudian kami telah membuat logo dan slogan yang berbentuk 10 tangan bersatu dan slogan kami "We Are One" dan kemudian kami perlu membuat sorakan di khalayak ramai, ramai pelancong di situ merakan dan menangkap gambar kami . Setelah selesai , kami pergi ke Jeti untuk menunggu feri yang akan tiba .

       Apabila kami sampai ke Pulau Pangkor , kami diberi tugasan yang ke 3 iaitu menolong rakyat sekeliling seperti menolong membasuh pinggan di gerai makan,menyapu sampah dan membersihkan kedai cenderamata. Kami berjaya menyelesaikan tugasan dan mendapat tempat pertama yang menyelesai kan tugasan tersebut . Begitu juga seterusnya.

       Pada hari kedua , kami ditugaskan untuk aktiviti aras tinggi dan aktiviti individu dimana perlu menggunakan kompas untuk mencari tempat yang perlu di tuju . Pada petangnya pula saya pergi berkayak dan belajar bagaimana untuk terapung diatas air. Kami berkayak di tengah laut , pada mulanya saya agak gementar dan takut jatuh didalam air yang sangat dalam , dan akhirnya berasa seronok , dan kami berkayak 2 jam untuk sampai ke destinasi. Apabila sudah sampai ke Pulau , kami semua berkhemah di situ. Kami di arahkan untuk masak masakan sendiri dan kami berjaya masak ikan pedas , sayur campur,telur dadar dan nasi.

      Hari yang ke-3 kami semua pulang ke tempat asal kami di Pusat Kokurikulum dengan melalui hutan simpanan Pangkor. Apabila sudah sampai ke tempat asal , kami berehat dan makan tengahari. Pada petangnya kami membuat persiapan untuk malam gala. Saya dengan beraninya mengangkat tangan untuk menjadi pengacara pada malam gala tersebut. Saya begitu seronok dan saya mengajar mereka tepuk tepuk dalam Pengakap . Mereka sungguh terhibur dan tidak bosan .

      Pada keesokkan paginya kami membuat raptai untuk majlis penutup. Majlis penutupan pada pukul 10 pagi berjalan dengan lancarnya yang dimana  Pengarah Pendidikan Negeri Perak telah menghadiri dan membuat penutupan rasmi Program Future Leaders , akhirnya sesi bergambar dengan rakan rakan dan fasi fasi dan kemudian kami bersurai di Jeti Lumut. Saya berharap agar aktiviti sebegini dapat dilakukan di sekolah sekolah untuk membentuk kenyakinan diri dan mencerminkan diri dengan menjadi seorang pemimpin masa depan di negara kita. Sekian , terima kasih.

Dicacat Oleh :

NOR ZHAFIRA ADLINA BINTI MOHAMMAD MAZANI

6 comments:

  1. Mass in tingkatan berapa??

    ReplyDelete
  2. Maksud saya masa ni awak tingkatan berapa ..Dan macm mama awake boleh terpilih dalam Perak future leader ..Ada sesi audition x sebelum ITU ...ataupun mmg cg yang pilih terus dapat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya time ni, cikgu pilih 1 wakil setiap sekolah untuk jadi wakil daerah, then 60 orang utk 1 kem bagi sesi pemilihan 30 orang terbaik, alhamdulillah saya dapat no. 9 dalam pfl kohort 1 😉

      Delete
  3. Maksud saya masa ni awak tingkatan berapa ..Dan macm mama awake boleh terpilih dalam Perak future leader ..Ada sesi audition x sebelum ITU ...ataupun mmg cg yang pilih terus dapat??

    ReplyDelete
  4. Mass in tingkatan berapa??

    ReplyDelete